8 Mayıs 2023 Pazartesi

Tekrar Çoğalacağız ...

 

 

 

Her şeyden önce,  İran sinemasına dair bir şeyler yazmayı kurgulamak Abbas Kiyarüstemi, Asgar Ferhadi, Bahman Ghobadi , Majid Majidi, Muhsin Mahmelbaf, Ali Abbasi başlıca yönetmenleri izlemek ve tanımaktan geçiyor. Sadece yönetmenin sineması olarak tanımak kanımca yeterli olmayabilir. Çünkü İran sineması denilen konu sadece ve sadece sinema ile açıklanamıyor. İran ın yönetim şekli, toplum yapısı, coğrafyası, müziği, dili ve Kürtlerin durumu ile ilgili değerlendirme yapabilmeyi gerektiriyor. Zaten ben ve diğer yakınlarım, sinemaya yaklaşım tarzımızın sadece izlediklerimizin dışında olduğunu düşünürüz. İran sineması üzerine söylenecek çok şey var biliyorum. Sonraki yazılarda detaylı anlatmayı, kelimelerin gücüne ve İranlı sanatçılara inanarak devam edeceğimi düşünüyorum.

Her şeyden önce söylemekte fayda var “kirazın Tadı nı” yazmadan İran sineması üzerine bir şeyler yazdım demeyeceğimin bilinmesini isterim.

Çünkü yönetmen İranlı.

 Ali Abbasi için yazıyorum. Üç filmini izledim bunlardan Holy Spider (Kutsal Örümcek 2022) , Border (Sınır 2018) , shelley (2016) . Ali Abbasi, Sınır filminde İran a ait bahsettiğim ögelerin dışında bir şeyle karşımızda çünkü bir uyarlama. Kutsal Örümcek Tamamıyla İran Sinemasını anlatır.

            Sınır’da  hikaye, Tina ve Vore yi anlatır. Gümrükte çalışır Tina, insanların duygularını koklayarak anlama yeteneğine sahiptir ve bu sayede sınırı geçmeye çalışan şüpheli tipleri kolayca ayırt edebiliyor. Bir gün gizemli bir adamın kokusu kafasını karıştırır, kim olduğunu bilmek ister. Orada Vore vardır. Tina ile Vore fiziken birbirlerine çok benzemektedir. Tina çok merak eder Vore’yi. Yalnız Tina da kendi fantastik dünyasında bir arayışı vardır. Bu fantastik dünyada Tina’nın yetenekleri sınırlı değil çünkü doğa ile de bir iletişim halinde ve burası çok heyecanlıydı.

Tina ile Vore’nin ilişkilerinde belirli bir düzey vardı. Bu düzey beklenmedik ve sıradan olmayan bir ilişkidir. Daha sonra cinsel birleşimlerinin sağlanması bayağı bayağı iyiydi.





Her şeyden önce izledikten sonra neden “Sınır” ? Filmin adının Sınır olmasının sebeplerini iyi anlatmış yönetmen. Film sonunda bu filme başka bir ad konulamayacağını düşündüm. İnsanlık sınırı veya insanlara olan Sınırdan bahsedildiği aynı zamanda bir cinsiyet sınırının olduğunu da izledim. John Ajvide Lindqvist  yazara ait bir kitap uyarlaması film.

Tina ile Vore’nin harika diyaloglarından biri ;
Tina : daha önce yaşadığım şekilde yaşamak istemiyorum.
Vore: Emin misin ?
Tina: kaybedecek hiçbir şeyim yok.
Vore: bunu iyice düşünmek zorundasın , yaşam tarzımız göründüğü kadar kolay değildir. Zordur .
Tina : ama güzel olabilir
Vore: çok güzel  
Ve öpüşürler ...

 

Film Olağanüstüydü, bütün film boyunca kendimi güvenli olmayan yerlerde hissettim.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

sonsuzluk üzerine

lütfen bu müzik ile dans ediniz   https://www.youtube.com/watch?v=LIszIPWBjFU                                         Bütün duyguları anlatm...