31 Temmuz 2023 Pazartesi

Baba aller Babas ...

Sinemaya dair emeklediğim dönemlerin olduğu 2005,2006,2007 yıllarını hatırladım. Bende Wong Kar Wai gibi geçmişte kalanlardan olabilirim.  O zamanlar tabi DSM  sinema kulübünün varlığından ziyade, uzun yıllar boyunca uyuyup kalktığım yerlerden biri olan Komeleya Çıra nın etkilerini uzun süre yaşamımda hissettim. Herşey bir liderin, sinema komisyonunda görev almak ister misin sorusu ile başlamıştı.  Çıra, Özgürlük yolu hareketinin, Kürt kültür ve sanatına dair çalışmalarının yapıldığı bir kurumdu. Çok şey öğrendik, açıkçası mutluydum. Bir yönetmeni hatırlamak için geçmiş ile yolculuk yaparsam, öncelikle Miraz Bezar dan bahsetmem gerekir. Almanya'da yaşayan Ağrılı biriydi. Derneğe geliyordu o zamanlar. Sinema ile ilgilendiğini biliyordum. Ufku açık ve yetenekli biriydi. Daha sonra, Evrim Alataş ile hikayesini yazdığı "Min Dit" filminin yönetmenliğini yaptı, bir sürü de ödül aldı. Ödülü de hakediyordu. Şimdilerde ne yapıyordur diye meraklandım, ilk iş sosyal medyadan kurcalamak oldu. Tiyatro ile ilgileniyor, geziyor ... Fatih Akın'ı ilk ondan duymuştum. Almanya'da Fatih Akın ın ekibinde çalışacağını söylemişti. Çıra'nın havasını soluduğundan  bizde gururlanmıştık.
 
     Altın Eldiven - Elveda Berlin - Soul Kitchen - Cennetteki Çöplük - Yaşamın Kıyısında - Duvara Karşı  ve en son olarak Ren Altını(2022) filmlerini izledim. 

    Sinema, kimlik arayışı ve yabancılaşma üzerine sayısız örneklerle dolu. Her bir yönetmenin yaşadığı coğrafya, kültür vb. değişkenlerle birlikte kimlik arayışı da değişiyor elbet. Birbirinden farklı ve acayip diye tabir edebileceğim kimlik arayışları izleriz. Yönetmenin kimliğini aramasıyla  başlıyor aslında bu hikayeler. Sinemada modern çağ ile birlikte yabancılaşma konuları da artarak devam ediyor. Sinema tarihinde akımların da incelenmesi bize daha fazla bilgi verecek ( bkz: Dışavurumculuk) (o dönemlerde insanların psikolojisinin sağlıklı olduğu söylenemez, filmlerde ki karakterler adeta cinnet halindedir. izl: Golden Glove)

      Fatih Akın;  Göç, aidiyet ve kimlik sorunu, ötekilik, yabancılaşma, yersizlik, yurtsuzluk gibi konuları filmografisinin temelini oluşturur. Bu saydığım temellerin en ilginç olanı çöp konusu. Filmlerinde çöplerle ilgili veya çöplerin verdiği zararlar ile ilgili dokundurmadan geçmiyor. 

İzlediğim filmleri yakınlarıma önermekten acayip keyif alırım. Şiddetle tavsiye ederim - aaa izlemedin mi ? gibi söylemlerim olur. O önermelerin birinde şöyle bir diyaloğumuz oldu. - yav zafer neden insan böyle bir film çeker ? neden ? neden abi ?  :))) Film Golden Glove ... 


sevgili kocam- buraya geleli birkaç hafta oldu- İstanbul renkli, hayat dolu bir şehir - burada yaşamayan tek şey benim - tek yaptığım hayatta kalmaya çalışmak - her şeyi seninle keşfetmek ve görmek isterim burada - fakat tanrı bizi sınıyor. Tanrı - tüm bu olanlardan sonra neye inanacağımı bilemiyorum - ikimizden en zoru yaşayan sensin - fakat ben de kendimi burada hapiste hissediyorum - marmara otelde oda görevlisi olarak çalışıyorum - bu işi bana selma ayarladı - bir zamanlar hayranlık duyduğum selma - son zamanlarda iyice gözümden düştü  - umarım iyisindir - hadi öptüm sibel .
 Fatih Akın'ın Duvara Karşı Filminden ... 



        Fatih Akın son filmi Rheingold'u izledim ve çok beğendim. Özellikle Kürt ulusal mücadelesi ile ilgili göndermeleri ve çok açık bir şekilde Kürtlerin en temel değerlerinin anlatılması ilgi çekiciydi. Bir hayat hikayesi nin dışında tutulmalı bu film. Daha en başından Ala Kurda nın söylenmesi bile her şeye yeterdi.  Fatih Akın ın bu denli cesareti ve Kürtlerin ve dilinin filminde geçmesi beni şaşırttı ... Emillio Sakraya nın oynadığı İranlı-Kürt hip-hop rapçisi Xatar olarak bilinen Giwar Hajabi nin hayatını anlatıyor. 


Babasını şöyle anlatır ; Babam Kürtler arasında tanınan, özgür ruhlu, geceleri beste yaparak geçinen bir besteciydi. İran 1979. Annesi ise ünlü bir Kürt aileden geldiği için babası ile evlenmelerine karşı çıkmışlar çünkü müzisyenler genelevlerde, düğünlerde çalar ve afyon içerlermiş. Babasının orkestra yönettiği bir ortamda İran rejimi salonu basar ve Kürtler üzerinde ki baskılar başlar. İran rejimi - eve gidin ve kuran okuyun ! - Humeyni'n Kürtlere karşı verdiği fetva daha sonra Kürtleri mücadele etmeye zorlar, özgürlük için savaşmaya başlarlar.
  

Xatar'ın hayat hikayesi Kürt özgürlük mücadelesi ile başlar... Xatar'ın hayat hikayesini anlatmak Fatih Akın için epey zor geçmiş. Konu itibariyle çekim süreçleri, mekanlarda zorlandığı söylemiş. Rheingold filmini çekerken babasını kaybetmiş. Babasına atfetmiş filmi. Film derli toplu , izlettiren, herhangi birinin hayat hikayesinin anlatılmadığı bir eser olmuş. 

https://www.youtube.com/watch?v=_8IUm1ZkMo0&list=OLAK5uy_lNl9mQhvt3YIgMxX2VZdmpxXjw4YPsyAI&index=4











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

sonsuzluk üzerine

lütfen bu müzik ile dans ediniz   https://www.youtube.com/watch?v=LIszIPWBjFU                                         Bütün duyguları anlatm...