Kocaman bir masada oturmuş ve 5000 parçalık bir yapbozu birleştirmenin verdiği gergin ve sıkıntı hali, yazıları bitirene kadar devam ediyor. Yapboz a başlamak ile bitirmek arasında kalan zamanımı seviyorum. Durmayan bir zamana ve yeni şeyler keşfetmeme sebep oluyor.
Wong Kar-Wai , yapbozun ana karakteri. Hong Kong sinemasına dair adını en önemli yönetmen olarak yazdıran biridir. aynı zamanda özel bir yere de sahiptir Hong Kong sinemasında. Bu özel yer Hong Kong un siyasi geçmişinde. sosyal ve siyasi konulara değinmesi onu özel kılar. Biz Wong Kar-Wai " Aşk Zamanı" ile her ne kadar tanısak ta sömürge politikasını sanatsal özgün yorumu ile anlatır.
filmlerini izlerken; Renkleri kullanışı, filmlerinde ikili karakterlerin oluşu ve kesinlikle kullandığı müzikler tam anlamıyla yaşadığı politik iklimi yansıtıyor. Chungking ekspresi filminde california dream i yüksek ses ile dinletir. Bu şarkıyı Wong Kar-Wai den dinlemek inanılmaz keyifliydi.
Filmlerin de benzetmeler kurmak çok kolay ; Hong Kong sokaklarını neon ışıklarla gösterir. Sokaklar aynı zamanda kalabalıktır. Bu kalabalıklar parçalı-bütünlü bir olay örgüsüne benziyor. Kalabalıklar içerisinde yalnız hissedilen ana karakterlerin ruhsal durumu Hong Kong siyasi geçmişine benzetilir. Parçalar bütün filmlerinde var, ama bütün e ulaşmak zor. Bütün dediğim şey ise finalde ulaşılması gereken yer olarak nitelendiriyorum. Aşk ile kurgulanan hikayelerde kavuşmak imkansız hale geliyor.
Hong Kong sokakları Wong Kar-Wai için aşkın en güzel yaşanılacak mekanlarıdır. Happy Together (mutlu beraberlik) eşcinsel aşkı konu edinen bir filmi. Çok sevdim inanın. Filmde kadın oyuncu yok. İkili üçlü erkek oyuncular ile geçen bir film. İkilinin ilişkilerine tekrar başlayabilme bahanelerinin bir türlü dikiş tutmadığı bir aşk filmi. Cinsiyetçi bir tavır , söylem almadım diyebilirim. Çünkü cinsiyet çatışması hiç işlenmemişti. Burada Kar-Wai nin homoseksüelliği bireysel veya toplumsal anlamda yorumlamak değil de benim en başlarda bölük-pörçük belirlediğim; hem Hong Kong hem de aşk ile kurduğu fikirlerden kaynaklı olmasına yorumluyorum .
Kürdistan da yaşayan bir Wong Kar-Wai hayal edin ... Kürdistan'da benzeri kurguları sinemaya yansıtacak birileri çıkarsa, yerinde olur diye düşünüyorum. Çünkü siyasi geçmişi ve coğrafyanın ruhunu ancak sinema ile en iyi anlatabilir. Umarım o birileri çıkar da , Kar-Wai gibi eşsiz filmler yaratır. Elbette kürdistan'da birşeyler çıkmıyor demek istemedim, bu adam Hong Kong sokaklarını bile metaforlaştırır.
"Araya sıkıştırabileceğim yorumumu da eklemek isterim. Filmlerinde anlattığı konular çoğunlukla bir ikilem psikolojisi . Karakterlerde arada kalınmışlık var. Belki de geleceğe yönelik hayal kuran insanları izlemek değişikti."
O müziği nerde duysanız hatırlayacağınız filmi tekrar izledim. Uzun yıllar boyunca süre gelen bütün aşk görsellerinin altından çıkan o müzik işte. Filmini anlatmaya yetmeyecek film müziği. Umarım şu an kulaklarınızdadır.
Huzursuz bir andı - kadın erkeğin yaklaşmasına bir fırsat vermek için - başını öne eğmişti - ancak erkek, cesareti olmadığı için yaklaşamadı - kadın arkasını döndü ve uzaklaştı. Hong Kong 1962.
Taşınma hikayesiyle film başlıyor. Bayan Chan gerçekten acayip estetik biridir. Zamanında dünya güzellik yarışmasında finalist olmuş :) O meşhur film müziğinin kullanıldığı yerler daha çok dikkat çekiyor. Karşılaşmalar da kullanılan müzik bana hep, sürekli karşılaşmaları gerektiğini hissettirdi. Müzik dışında ki çekimlerde mutsuz olduklarını anlatıyor. Normal zamanlarda ; bunlar çalışırken veya başkalarıyla konuşurken daha çok oluyor. Melankoli - mutsuz bir ifadenin ne demek olduğunu daha ilk başlarda anlarsınız .
Aslında göründüğü kadar mutsuz karakterler değiller. Bunu daha ilk kaçamaklarında yani birbirlerine olan ilginin vücut bulmuş halinde ortaya çıkıyor. Dahasında nesnelerin birbirleriyle olan ilişkilerini fark ederler. Çanta veya bir kravat...
Bayan chan ve bay chow evli iki insandır. Komşu olarak geçirdikleri bir apart benzeri yerde kalırlar. Eşleri ise sürekli yurtdışındadır veya uyuyorlardır. Aşkın ilk zamanlarında ilk hamleyi kimin yaptığının bir önemi yoktur aslında. Hamleler yapılır ama yine birbirinin yerine geçme olayı burda da var. Yemek yerken bile eşlerinin hangi yemeği isteyecekleri konuşmaları geçer. Çok iyi sahneler den geçiyorum . Birbirlerine eşlerinin seveceği yemeği söylerler. acılı yemekleri herkes sever bay chow ...
İkili arasında geçen duyguların hemen hemen hepsi geçmişe yönelik bir özlem olarak nitelendirebiliriz. Geçmişin izleri film boyunca üzerlerindedir. Aralarında geçen diyaloglar bunları kanıtlar nitelikte. Evlenmeseydim nasıl biri olurdum ? sorusu ve daha diğerleri... Geçmişin geçtiğini asıl olanın şimdiki aşkları olduğunu görmezden gelirler. Oysa kar wai Anlara odaklanmayı iyi başaran yönetmendir. Görmezden gelmek aşklarını öteleyici birşeye dönüştürüyor.
Kar Wai nin politik duruşu ve Honh Kong un siyasi tarihini göz ardı etmeden şunları söyleyebilirim " yaşanılanların bir daha yaşanmaması " gerçeği gözler önünde. Aşk zamanı için belirlenecek en kıymetli tespit geçmişte kalmaktır.
Wong Kar Wai nin filmlerinin en incelikli yanlarından biride olayların gerçekleşme şeklini açık açık vermemesidir. belli ki o da sanat yapmak istiyordur. Sanatını böyle anlatmak istiyordur adam :) Bayan Chan ve Bay Chow un aldatıldıklarını anlamaları birkaç kaçamak diyalogla ile anlıyoruz. Kaderin getirdiği bu ortak aldatılma hikayesi onları birleştirmeye sürükler. zaten film bundan sonra daha da güzelleşir. Diyaloglar yerine birbirine değen eller ve aşık olan ruhların bir harekete evrilmesini izledim. Aşklarını taksi de veya yürürken yaşamalarını görürüz.
Wong Kar Wai nin , Bayan Chan ve Bay Chow ile olan ilişkisinde sevişme sahnesinin gösterilmemesine dair içimde ona karşı bir öfke olmadı değil. Seviştiklerine dair tahminde bulunmak yeterli değildi. Benden bu kadar ...
... yazı ve imla hatalarına özen göstermeye çalıştım - aşk zamanı konu itibariyle bildiğiniz bir film , ben de dağınık ve eksik bırakmak istedim . Anlatılacak ve Paylaşamadan geçmeyeceğim konuları bile yazmadım. Bu yazı da benden Wong Kar Wai yorumu olsun ...
https://www.youtube.com/watch?v=hGwMfkGZXSs
 
 
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder